ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ - ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΕΙΔΙΚΕΣ

Πχ. Είπε ότι έκανε λάθος
Εξαρτώνται από τα ρήματα: αντιλαμβάνομαι, διαπιστώνω, γνωρίζω, αγνοώ, νομίζω, υποθέτω, λέω, δείχνω, δηλώνω
Εισάγονται με τους συνδέσμους: ότι, που, πως
Λειτουργούν: συνήθως ως 1.αντικείμενο του ρήματος αλλά και ως 2.υποκείμενο απρόσωπων ρημάτων ή 3.επεξήγηση ενός ουσιαστικού
Έχουν άρνηση δε(ν) ή μη(ν)
ΒΟΥΛΗΤΙΚΕΣ

Πχ. Σε παρακαλώ να φύγεις στην ώρα σου
Εξαρτώνται από ρήματα: πρέπει, θέλω, οφείλω, μπορώ, αισθάνομαι κ.α
Εισάγονται με το μόριο να
Λειτουργούν ως 1.αντικείμενο ή 2.υποκείμενο του ρήματος ή ως 3.επεξήγηση ονόματος
Έχουν άρνηση μη
ΕΝΔΟΙΑΣΤΙΚΕΣ

Πχ . Ανησυχούσε μήπως δεν έγραψε καλά.
Εξαρτώνται από ρήματα που σημαίνουν φοβάμαι, ανησυχώ, φυλάγομαι, υποπτεύομαι κ.α
Εισάγονται με τους διστακτικούς συνδέσμους μη, μήπως, να μη και που
Λειτουργούν ως 1.αντικείμενο του ρήματος από τα οποίο εξαρτώνται ή 2.υποκείμενο σε απρόσωπο ρήμα και έκφραση ή σαν 3.επεξήγηση
Έχουν άρνηση δεν






ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ

Πχ. Δεν είμαι σίγουρος αν κατάλαβα καλά


Εξαρτώνται από ρήματα που δηλώνουν ερώτηση, απορία, αμφιβολία, γνώση, αίσθηση

Πχ. Ρωτώ, εξετάζω, απορώ, θαυμάζω, αμφιβάλλω, λέω, εξηγώ, σκέφτομαι


Εισάγονται:
1. Οι «ολικής αγνοίας» με το αν, μην, μήπως, μην τυχόν

2.Οι «μερικής αγνοίας» τις ερωτηματικές αντωνυμίες τι, ποιος, πόσος και τα ερωτηματικά επιρρήματα πού, πότε, πώς, πόσο, άραγε, τάχα


Χρησιμεύουν ως 1.υποκείμενο ή 2.αντικείμενο ή ως 3.επεξήγηση


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ ΤΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Καλωσόρισμα

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΜΠΕΔΩΣΗΣ ΣΤΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ - ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ