ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ - ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΕΙΔΙΚΕΣ
Πχ. Είπε ότι έκανε λάθος
|
Εξαρτώνται από τα ρήματα: αντιλαμβάνομαι, διαπιστώνω, γνωρίζω,
αγνοώ, νομίζω, υποθέτω, λέω, δείχνω, δηλώνω
|
Εισάγονται με τους συνδέσμους: ότι, που, πως
|
Λειτουργούν: συνήθως ως 1.αντικείμενο
του ρήματος αλλά και ως 2.υποκείμενο
απρόσωπων ρημάτων ή 3.επεξήγηση ενός
ουσιαστικού
|
Έχουν άρνηση δε(ν) ή μη(ν)
|
ΒΟΥΛΗΤΙΚΕΣ
Πχ. Σε παρακαλώ να φύγεις στην ώρα σου
|
Εξαρτώνται από ρήματα: πρέπει, θέλω, οφείλω, μπορώ, αισθάνομαι
κ.α
|
Εισάγονται με το μόριο να
|
Λειτουργούν ως 1.αντικείμενο
ή 2.υποκείμενο του ρήματος ή ως 3.επεξήγηση ονόματος
|
Έχουν άρνηση μη
|
ΕΝΔΟΙΑΣΤΙΚΕΣ
Πχ . Ανησυχούσε μήπως δεν έγραψε καλά.
|
Εξαρτώνται από ρήματα που σημαίνουν φοβάμαι, ανησυχώ,
φυλάγομαι, υποπτεύομαι κ.α
|
Εισάγονται με τους διστακτικούς συνδέσμους μη, μήπως, να μη και που
|
Λειτουργούν ως 1.αντικείμενο
του ρήματος από τα οποίο εξαρτώνται ή 2.υποκείμενο
σε απρόσωπο ρήμα και έκφραση ή σαν 3.επεξήγηση
|
Έχουν άρνηση δεν
|
ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ
Πχ. Δεν είμαι σίγουρος αν κατάλαβα καλά
|
Εξαρτώνται από ρήματα που δηλώνουν ερώτηση, απορία, αμφιβολία,
γνώση, αίσθηση
Πχ. Ρωτώ, εξετάζω, απορώ, θαυμάζω,
αμφιβάλλω, λέω, εξηγώ, σκέφτομαι
|
Εισάγονται:
1. Οι «ολικής αγνοίας» με το αν,
μην, μήπως, μην τυχόν
2.Οι «μερικής αγνοίας» τις ερωτηματικές
αντωνυμίες τι, ποιος, πόσος και τα ερωτηματικά επιρρήματα πού, πότε, πώς, πόσο, άραγε, τάχα
|
Χρησιμεύουν ως 1.υποκείμενο ή 2.αντικείμενο
ή ως 3.επεξήγηση
|
|
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου